У Львові завершився дводенний Форум місцевого самоврядування 
У
Львові завершився дводенний Форум місцевого самоврядування.
За підсумками дискусій та думок, що лунали під час їх проведення було
сформовано резолюцію, яка відображає шляхи вирішення проблем місцевого
самоврядування. Форум підтримав концепцію розвитку
місцевого самоврядування і адміністративного-територіального устрою, яка
сьогодні напрацьована у вигляді проекту. З іншого боку, цілий ряд
пунктів рекомендації спрямовані на повернення реальних повноважень
спроможності місцевого самоврядування, насамперед у сфері облаштування
міжбюджетних стосунків, у сфері містобудівної діяльності, у сфері
надання відповідних соціальних і адміністративних послуг. Марина Ставнійчук, радник Президента України
Якщо детально прочитати резолюцію, там нема нічого надзвичайного. Там є
елементарні речі, які можна дуже швидко зробити, прийнявши ті чи інші
зміни до законодавства. Але це уможливить нормальне життя міст. Тому що
міста — це є певні осередки стабільності, і треба їх такими і лишати.
Не створювати проблем і не робити зайвих експериментів, які шкодять. Андрій Садовий, міський голова Львова
Це був цілком європейський формат обговорення. І для мене важливо
відмітити те, що, по суті, всі питання, які розглядалися, які
відображені в резолюції, – це серйозна така позиція мерів в питанні
просування в Україні принципу субсидіарності, щоб послуга надавалася
населенню на найближчому рівні, щоб мери мали змогу відкрито дивитися в
очі своїм громадянам. Бо вони прагнуть до того, щоб бюджети були
наповнені, щоб якісно і добросовісно виконувати взяті на себе
зобов’язання. Тобто мова йде про те, щоб зробити наші міста сильними. Наталія Романова, Президент Палати регіонів Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи
Нагадаємо, що на Форум до Львова приїхали понад 160 учасників:
представники міст обласного та місцевого значення, селищ, а також
представники Верховної Ради, Адміністрації президента, посольств
міжнародних організацій та дипломатичних місій. Зокрема на Форумі
представлені: Донецьк, Полтава, Кіровоград, Славське, Турка, Трускавець,
Самбір, Львів, Бурштин, Жидачів, Павлоград, Сколе, Новояворівськ,
Тернопіль, Добротвір, Черкаси, Кам’янка-Буська, Угнів, Східниця, Дрогобич, Городок, Миколаїв Дністровський, Рівне, Червоноград, Стрий та ін.
В перший день Форуму відбулись жваві панельні дискусії на теми:
«Реформа місцевого самоврядування», «Бюджетний блок», «Містобудування та
культурна спадщина». Довідка
Організатори та партнери Форуму: КУ Інститут міста, Львівська міська
рада, Львівське регіональне відділення Асоціації міст України, Офіс Ради
Європи в Україні, Програма розвитку ООН в Україні, Фонд Фрідріха
Науманна за Свободу,проект Місцевий економічний розвиток міст України,
Німецьке товариство міжнародного співробітництва. З сайту Львівської міської ради Додатково.
В рамках Форуму місцевого самоврядування у Львові триває засідання
першої секції. Панельна дискусія відбувається на тему: «Реформа
місцевого самоврядування». Міський голова Львова Андрій Садовий сказав,
що місцеві громади готові нести відповідальність за розвиток своїх
громад, але якщо в них не забиратимуть можливості це робити.
В рамках другого дня Форуму місцевого самоврядування у Львові директор з
науки і розвитку Інститут громадянського суспільства Анатолій Ткачук
наголосив на необхідності якнайшвидшого прийняття закону України про
міжмуніципальне співробітництво, оскільки він дасть змогу розвиватися
малим громадам. Ми маємо говорити про
співробітництво територіальних громад в контексті вирішення тих чи інших
проблем громад. Бо партнерство, побратимство чи сестринство — це обмін
досвідом, але це не допоможе вирішити конкретні питання. Чому
зараз важко запровадити співробітництво територіальних громад – бо нема
реформи адміністративного устрою. Вчора ми говорили про те, що жорстка
реформа навряд чи піде, треба починати з м’якої реформи. От власне
міжмуніципальне співробітництво може частково замінити отаке системне
реформування. З 2011 року в нас щороку в Нацплані дій є пункт
про необхідність прийняття закону про співробітництво територіальних
громад. Але це віднесено аж на листопад. А якщо так, то об’єктивного
цього зроблено, принаймні цього року, не буде. Тому мені здається, що
прийняття закону про співпробітницьво територіальних громад треба
проводити якнайшвидше, бо його проект вже є напрацьований і він навіть
розглядався в асоціаціях міст. Що сьогодні ми маємо? Є міста
обласного значення — вони у нас крейсери, мають певні ресурси і
фінансові, і кадрові, і організаційні, не такі як би хотілося, але
мають. Міста районного значення — це вже інший порядок можливостей
і ресурсів. А якщо говорити про сільські-селищні громади, то там тих
ресурсів практично немає. Якщо очікувати, що дасть держава – не дасть. І
це реальність. Тому постає питання, яким чином використати ефективно
той ресурс, який є. Де б ми не зустрічались — усі міські, сільські
селищні голови кажуть: законодавства сила силенна, контролюючих органів
ще більше, тому без юриста не можливо зробити нічого. Бо потім будуть
проблеми. Але об’єктивно малі громади не можуть створювати власне
юридичне управління. Але кілька малих громад разом могли б утворити
спільне одне управління, але цього не дозволяє законодавство. Є ще
абсолютно багато потреб, які можна вирішити в дуже простий спосіб – для
цього варто лише ухвалити закон. Якщо ми започаткуємо механізм
співробітництва територіальних громад, якщо ми дамо можливість
створювати нові громади на основі об’єднання територіальних громад,
я переконаний, що за рік ми отримаємо 5-10 хороших практик
по Україні. Отримаємо і кілька негативних, але через рік ми зможемо дуже
чітко і зрозуміло відкоригувати наше законодавство, щоб процес
прискорити і отримати від цього позитивні речі. І я вдячний міжнародним проектам, які працюють в Україні і допомагають робити те, що мала б робити українська влада. Анатолій Ткачук, директор з науки і розвитку Інститут громадянського суспільства Під
час підведення підсумків Форуму місцевого самоврядування міський голова
Андрій Садовий зазначив, що це була плідна дискусія і такий Форум
потрібно проводити регулярно. Це був перший Форум місцевого самоврядування, який ми провели у Львові. Я так відчуваю, що треба його проводити регулярно.
Мені дуже сподобалась конструктивна розмова. Мені часто доводиться бути
на різних форумах, але коли зал повний на вступній частині і зал повний
на заключній частині – це дає додаткову аргументацію того, що ми йдемо
правильним шляхом. Я хотів би подякувати Марині Ставнійчук, тому
що рідко коли серйозні керівники добувають до кінця. Я хочу подякувати
Раді Європи, обласній адміністрації, Бюджетному комітету, тому що те, що
вчора Давид Жванія був тут цілий день – це подвиг. Я хочу подякувати
всім нашим партнерам та Інституту міста, який, як молода інституція,
вдосконалюється і працює якісно. Андрій Садовий, міський голова Львова
Підсумовуючи
першу панельну дискусію Форуму місцевого самоврядування, який стартував
сьогодні у місті Лева, міський голова Львова Андрій Садовий наголосив,
що в сьогоднішній ситуації дуже важлива децентралізація влади.
Чим цінна Україна? У світі на сто тисяч людей народжується одна мудра
людина. У нас на сто тисяч людей народжується кілька мудрих людей.
Можливо, це наша проблема – занадто багато мудрих людей. А якщо
подивитися на рейтинги, які займає Україна у світі по різних
класифікаторах, ми десь там є в долині, в глибокій долині. Сьогодні при
владі є багато амбітних людей. Я переконаний, кожен мер сьогодні
на центральній площі міста поставить пам’ятник тим людям, які зроблять
децентралізацію і дадуть можливість нормально якісно працювати
самоврядним громадам. Андрій Садовий Голова правління Центру політико-правових
реформ Ігор Коліушко під час дискусій на форумі місцевого
самоврядування у Львові наголосив, що децентралізація влади – це «умова
виживання нас як суспільства». Зважаючи на масштаби
нашої країни, ми навіть теоретично не можемо мати ефективне управління
в рамках централізованої системи. Тому децентралізація — це не просто
бажання тої чи іншої політичної команди, це є умова виживання нас як
суспільства. Звичайно, при цьому виникає багато дискусій.
Наприклад, про кардинальні реформи в централізованій країні ми можемо ще
довго говорити, мріяти, але ніхто нам їх ніколи не дасть. Тільки
за рахунок децентралізації ми можемо створити умови, за яких у тих чи
інших містах з’являться люди, які захочуть змінити ситуацію, щось
покращувати, а всі інші потім матимуть можливість брати з них приклад. Ігор Коліушко, Голова правління Центру політико-правових реформ
|